چه میزان از ورزش بی خطر است ؟

چه میزان از ورزش بی خطر است ؟

《علم ورزش》

“چه میزان از ورزش بی خطر است “؟

کالج پزشکی ورزشی آمریکا و انجمن قلب آمریکا توصیه دارند تمامی افراد روزانه ۳۰ دقیقه فعالیت ورزشی با شدت متوسط و برای حداقل ۵ روز در هفته داشته باشند. اما در افرادی که به سلامت خود اهمیت می دهند این سوال ایجاد می شود که آیا این میزان و شدت از ورزش برای من هم بی خطر است؟ آیا واقعا نیاز نیست قبل از شروع ورزش به پزشک خود مراجعه کنم؟

چه زمانی لازم است قبل از شروع ورزش به پزشک مراجعه کنید؟
بسیاری از افراد نیازی به بررسی های پیچیده و هزینه بر، قبل از شروع فعالیت فیزیکی و یا برنامه ورزشی ندارند. خصوصا وقتی که با شدت ضعیف تا متوسط بخواهند ورزش کنند. کالج پزشکی ورزشی آمریکا توصیه می کند ریسک فاکتورهایی که افراد را در خطر بیماری های قلبی قرار می دهند و می توانند طی ورزش عارضه دار شوند را در همه افراد قبل از شروع فعالیت فیزیکی و ورزشی شناسایی کنید.

این فاکتورهای خطر شامل موارد زیر می باشد:
🔹فشارخون بالا
🔹سطوح غیر طبیعی کلسترول خون
🔹سابقه خانوادگی بیماری های قلبی
🔹سیگار کشیدن
🔹چاقی
🔹سطوح غیر طبیعی قند خون

کمترین کاری که توصیه می شود این است که تمام افراد قبل از شروع یک برنامه یا فعالیت فیزیکی و یا ورزشی پرسشنامه آمادگی فعالیت فیزیکی را تکمیل کنند.

اگر قصد دارید میزان فعالیت خود را از میزان فعلی خیلی زیادتر کنید ، کار را با پاسخ دادن به ۷ سوال زیر شروع کنید. اگر سن شما بین ۱۵ تا ۶۹ سال است، این سوالات به شما خواهد گفت قبل از شروع فعالیت آیا باید با پزشک خود مشورت کنید یا خیر؛ اگر سن شما بیشتر از ۶۹ سال می باشد و قبلا خیلی فعال نبوده اید، حتما با پزشک خود مشورت کنید.

لطفا سوالات را بخوانید و با دقت و صداقت به هر کدام پاسخ دهید. در صورتیکه به یک یا بیش از یک سوال پاسخ مثبت داده اید ، به شما توصیه میشود قبل از شروع ورزش حتما به پزشک مراجعه کنید . پزشکان متخصص پزشکی ورزشی میتوانند درین زمینه شما را به خوبی راهنمایی کنند. اگر پاسخ شما به تمامی این هفت سوال منفی است میتوانید بدون مراجعه به پزشک ورزش خود را در شدت توصیه شده شروع کنید .

یک.آیا تاکنون پزشکتان به شما گفته است که مشکل قلبی دارید و باید تنها فعالیت های بدنی توصیه شده توسط پزشک را انجام دهید ؟
دو.آیا هنگام انجام فعالیت بدنی در ناحیه ی سینه ی خود احساس درد میکنید ؟
سه. آیا طی ماه گذشته هنگامیکه فعالیت بدنی انجام نمیدادید ، در ناحیه سینه خود احساس درد داشته اید ؟
چهار.آیا تعادل خود را به علت سرگیجه از دست میدهید ، یا تاکنون هشیاری خود را از دست داده اید ؟
پنج. آیا مشکل استخوانی یا مفصلی ای ( برای مثال در ناحیه کمر ، لگن ، زانو و ..) دارید که با تغییر میزان فعالیت بدنی تشدید شود ؟
شش. آیا در حال حاضر پزشکتان به علت مشکل قلبی یا فشار خون برای شما دارو تجویز کرده است ؟
هفت. آیا علت دیگری برای انجام ندادن فعالیت بدنی دارید ؟

*آیا نوع ورزشی که می خواهم انجام دهم در تعیین پاسخ این سوال موثر است؟
تمامی افرادی که شروع به ورزش می کنند ابتدا باید با شدت های ضعیف تا متوسط ورزش کنند و سپس به مرور زمان شدت ورزش را افزایش دهند. حداقل میزان توصیه شده ورزش ۳۰ دقیقه در روز و برای حداقل ۵ روز در هفته است. تعیین فاکتورهای خطر در شما ارتباطی با نوع ورزش شما ندارد و برای هرکسی که تمایل به شروع ورزش دارد باید انجام شود.

*آیا سن یا جنسیت افراد در این موضوع تاثیر دارد؟
سن و جنس دو فاکتوری هستند که به طور جداگانه می توانند ریسک بیماری های قلبی را بالا ببرند. زنان بالای ۵۵ سال و مردان بالای ۴۵ سال در خطر بیشتری برای این بیماری ها هستند و توصیه می شود قبل از شروع ورزش حتما با پزشک مشاوره کنند.

*چه زمانی شروع ورزش بدون مشاوره با پزشک کاملا بی خطر است؟
توجه داشته باشید که بسیار مهم است که راه شروع ورزش در افراد را تا آنجا که می شود هموار کرد، اما از سمت دیگر بسیار مهم است که این شروع ورزش برای افراد کاملا بی خطر باشد. اگر نتایج حاصل از سوالات فوق به شما می گوید که نیازی به مشاوره با پزشک ندارید، شروع ورزش با شدت کم تا متوسط برای رسیدن به هدف حداقل ۳۰ دقیقه در روز برای شما بی خطر محسوب می شود.


چه میزان از ورزش بی خطر است ؟
نویسنده :
لینک کوتاه این مطلب : http://polop.ir/?p=38331

حتما ببینید

ورزش نکردن باعث پیری زود رس زنان میشود❓

ورزش نکردن باعث پیری زود رس زنان میشود❓

ورزش نکردن باعث پیری زود رس زنان میشود❓ زنانی که بیش از ۱۰ ساعت در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code

12 + 16 =